Sort results by
Sort results by

Детокс в домашни условия

детокс у дома
Назад

Детоксът е практика, която може да бъде от голяма полза, но крие и редица рискове, когато не се изпълнява правилно. Ако сте решили да пречиствате организма си, първото, което трябва да знаете е, че детоксикацията е естествен и непрекъснат процес. Организмът на всеки от нас постоянно се бори с токсичните субстанции и свободните радикали. Когато токсините са в умерени количества, а органите за детоксикация работят добре, то организмът се самопречиства без проблем. В някои случаи способността за преработване и изхвърляне на токсините може да бъде нарушена - генетично предразположение към неефективна детоксикация, дефицит на хранителни вещества, претоварен организъм, наличие на автоимунни заболявания или прекомерно излагане на токсини. Ролята на всеки един от нас е да стимулира естествените процеси на детоксикация в организма без да се излага на риск.

Повечето методи за детокс, които могат да се намерят в интернет, са много крайни и неподходящи за голяма част от хората, особено когато се практикуват в домашни условия. Към тях спадат изцяло течно хранене, лишено от фибри, много нискокалорични режими, хранителни режими без никакъв протеин, гладолечение и т.н.

Днес ви представяме само четири стъпки, с които можете да подпомогнете естествената детоксикация на организма в домашни условия и без риск.

Намалете контакта с токсини

Контактът с токсините е неизбежен, но все пак помислете за средата, в която живеете и начинът ви на живот като цяло. Някои от токсините се образуват в организма в следствие на обмяната на веществата или при физическо натоварване.

Някои от най-често срещаните токсички субстанции от околната среда са: мухълът, тежките метали, алуминий и никел (от съдовете за готвене), хлор и флуорид (от чешмяната вода без филтър), газове от въздуха, пестициди и изкуствени торове (при конвенционално отгледаните плодове и зеленчуци). Не забравяйте, че спортът под формата на тежки и продължителни тренировки също образува свободни радикали. По време на вашия детокс избирайте леки разходки и наблегнете на почивката, вместо на спорта.

Премахнете възпалителните храни и напитки

Тук влизат някои храни и напитки, които се толерират добре от здрав организъм, но биха могли да дразнят храносмилателната система и да действат възпалително. Препоръката е да се въздържате от тях за период от две седмици:

  • Глутен - Глутенът има възпалително действие и може да предизвиква редица неприятни симптоми като главоболия, болки в ставите, газове, проблемна кожа и пропускливост на червата. Пропускливите черва позволяват на токсини, алергени или частици несмляна храна да преминат в кръвния поток и са в основата на автоимунните заболявания.
     
  • Млечни продукти – От една страна заради лактозата, която може да води до подуване, газове, болки, хронично възпаление или пропускливи черва, от друга заради протеина казеин, който може да предизвика хранителна непоносимост със сходни симптоми.
     
  • Захар - Твърде многото захар води до чревен дисбаланс и засилено предпочитание на сладкия вкус. Това изменя вкусовото възприятие и тласка хората да избират висококалорични храни, бедни на нутриенти.
     
  • Кофеин – Въпреки, че кофеинът може да има и ползи за здравето, в случая на детокс не се препоръчва, защото пречи да следвате естествените спадове в енергията ви през деня. Едно от важните неща при детоксикацията и възстановяването на баланса в организма е почивката. Вместо кафе пийте билков чай, вода с лимон, чай от джинджифил.
     
  • Алкохол – Алкохолът прави лигавицата на червата пропусклива, дисбалансира бактериите в червата и кръвната захар.

 

 

детокс в домашни условия

 

 


Наблегнете на подобряващи детоксикацията храни

  • Зеленолистни и кръстоцветни - Зелените листа и зеленчуци са богати на най-силните антиоксидантни микроелементи - витамините А, С, Е и К, хлорофил, полифенолни съединения и фибри. Кръстоцветните съдържат допълнително сулфоруфан, който има анти-раково действие. Горчивите представители като атришок, рукола помагат на черния дроб да се пречисти. Всички зелени са добър източник на калции. Хлорофилът подпомага детоксикацията и действа противовъзпалително.
     
  • Фибри - Фибрите стимулират перисталтиката, хранят добрите бактерии в дебелото черво и подпомагат способността за отделяне на токсините от тялото.
     
  • Микрорастения и кълнове – те съдържат в пъти повече от активните съставки на вече порасналото растение.
     
  • Омега 3 - Омега 3 мастните киселини имат противовъзпалително действие. Богати на омега 3 храни са мазните риби - тон, сьомга, херинга, скумрия, черният дроб от треска, яйцата от пасищни кокошки и пасищното месо.
     
  • Ферментирали храни - Ферментиралите храни са естествени източници на пробиотици, които балансират чревната флора. Освен това ферментиралите храни са по-лесно смилаеми и усвоими за организма и не натоварват храносмилателната система.
     
  • Горски плодове - Горските плодове са сред най-здравословните плодове - с нисък гликемичен индекс и пълни с фитохимикали и нутриенти - витамини А, С и Е, фолиева киселина, бета каротин, лутеин, фибри, цинк, фосфор и селен. Флавоноидите, намиращи се в горските плодове, са едни от най-силните антиоксиданти.
     

Стимулирайте пътищата за детоксикация

  • Хидратация - Добрата хидратация е абсолютно задължителен елемент от програмата, за да може организмът да изведе токсините от тялото.
     
  • Масаж и сауна - Масажът помага за по-ефективното извеждане на токсините от тялото и облекчава симптоми като умора, главоболие и мускулни болки. Стимулирайки кръвообращението, масажът подпомага правилното хранене на тъканите и извеждането на натрупаните токсини. Сауната стимулира изпотяването и извеждането на токсините от тялото през кожата, но също така стимулира кръвообращението и отпуска мускулите.
     
  • Емоционален детокс - Не само телата ни имат нужда от стимулиране на естествената детоксикация. Съзнанието и умът ни също имат нужда да бъдат прочистени от моделите на мислене и поведение, които действат токсично. Редовната медитация е един доказан с много проучвания метод, който помага да се справяме с натрупаните емоции и коренените модели на мислене. Ако не можете да се справите сами, не се колебайте да потърсите помощ от професионалист.
     

Завършвам с нежното напомняне, че детоксът не е лишение или ограничение от любимата храна и навици. Изпълнен правилно и осъзнато, детоксът ще ви стимулира да започнете да живеете по-здравословно и да изпълните ежедневието си с навици, които ви правят по-витални и енергични.

 

Весела Ламбер

Експерт по здравословно хранене
veselalambert.com

Весела Ламбер е възпитаник на Виенския институт за холистично здраве "Vitalakademie", член на Европейската асоциация по клинична нутрициология (ESPEN) и член на Сдружението на нутриционистите в България. Освен със здравословно хранене, Весела използва методите на йога, звукова терапия и медитация.