Светът на Нестле

Плакат Infant Milk
Cereal

Англо-Швейцарско
кондензирано мляко

Плакат MAGGI 1894 г.
1866
Анри Нестле експериментира с различни комбинации от краве мляко, пшенично брашно и захар, за да спаси от недохранване бебетата, които са алергични към майчиното мляко. Всичко това става средата на 60-те години на ХІХ век. След спасяване на едно бебе, което не приема майчинa кърма, нито съществуващите тогава заместители, хората бързо разбират колко ценен е продуктът на Анри Нестле и само след няколко години той се продава почти из цяла Европа. Така започва историята на компанията NESTLÉ!Междувременно, Англо-Швейцарската Компания за кондензирано мляко, основана от Чарлс и Джордж Пейдж през 1866 година, разширява продуктовата си гама, като включва предлагане на сирене и бебешки храни. Тя се превръща и в основен конкурент на NESTLÉ. Като отговор на това предизвикателство NESTLÉ пуска на пазара собствено кондензирано мляко. Следват години на силна конкурентна борба между двете компании, която продължава до 1905 година – моментът на тяхното сливане.
Последната четвърт на ХІХ век бележи още някои важни събития, оставили своя отпечатък в историята на NESTLÉ.
1875
През 1875 година Даниел Петер открива първия млечен шоколад, комбинирайки мляко с какао на прах. В последствие създава компания, която се превръща в световноизвестен производител на шоколад и през 1904 година се слива с NESTLÉ.1882
През 1882 година швейцарският мелничар Юлиус Маги създава зеленчуков продукт – лесен за приготвяне и много бързо усвояващ се от организма. Неговите инстантни грахова и бобена супи са в основата на създаването на Маги и Компания. В края на този век компанията на г-н Маги предлага не само супи, но и бульони, сосове и продправки.Първата Световна Война
Първата Световна Война причинява сериозни сътресения – снабдяването със суровини и разпространението на продуктите става изключително трудно. Огромен е недостигът на прясно мляко, което води до повишено търсене на млечни продукти и значително увеличение на държавните поръчки. За да отговори на тези бързи промени, NESTLÉ купува няколко фабрики в САЩ и към края на войната вече притежава 40 фабрики и регистрира удвоено производство спрямо 1914 година. Продуктовото портфолио на компанията също се разнообразява. NESTLÉ, освен шоколад и кондензирано мляко на прах, започва да предлага малцово мляко, напитка на прах Milo , бебешко маслено мляко на прах, а от 1938 година и NESCAFÉ, което регистрира невероятно бърз успех, последван от Nestea в началото на 40-те години.Втората Световна Война
Избухването на Втората Световна Война оказва силно отрицателно въздействие върху NESTLÉ като цяло – печалбата намалява с 30 %, увеличават се проблемите с разпространението на продуктите в Европа и Азия. Не така стои въпроса с NESCAFÉ, обаче! Втората Световна Война ускорява налагането на най-новия продукт на компанията, NESCAFÉ, появило се в следствие на разработената от NESTLÉ уникална технология. През 1943 година годишното производство достига 1 млн кутии. От тогава до днес, NESCAFÉ си остава най-обичаното кафе в света и една от малкото марки, която се превръща в нарицателно за самия продукт /подобно на Xerox/. За постигане на неповторимия вкус на ароматното NESCAFÉ се грижат хиляди хора – от производителите на кафе, с които компанията NESTLÉ е в най-тесни взаимоотношения, през хората, занимаващи се с научно-изследователска работа за повишаването качеството на кафето и въвеждащи нови и уникални технологични решения, до хората, директно предлагащи NESCAFÉ на потребителите.1947-1974
Краят на Втората Световна Война отбелязва началото на най-динамичната фаза от развитието на NESTLÉ. Растежът на NESTLÉ се основава на разнообразяване на продуктовата гама, сливането с нови компании. През 1947 година NESTLÉ се слива с Аlimentana S.A. – производителят на продуктите MAGGI. През 1950 година следва поглъщането на Cross & Blackwell – английски производител на консервирани храни. Следват покупката на Findus – замразени храни през 1963 г, Libby`s – натурални сокове през 1971 г, Stouffer`s – замразени храни през 1973 г. Междувременно NESCAFÉ продължава своя изумителен подем – за 15 годишен период след Втората Световна Война, продажбите на черната напитка на два пъти се удвояват.И като финал, ръководството на NESTLÉ взема решение да излезе извън хранителния бизнес. През 1974 г. NESTLÉ поставя началото на едно ползотворно и продължаващо и до днес партньорство с водещата козметична компания в света – L’Oreal.
Края на ХХ век и началото на ХХІ век
И така NESTLÉ посреща 80-те години на ХХ век обновена, гъвкава и насочена към нови стратегически поглъщания. През 1985 година NESTLÉ купува американския хранителен гигант Carnation за 3 млрд щатски долара – най-голямото поглъщане в историята на хранително-вкусовата промишленост. През 1997 година NESTLÉ придобива италианският концерн за минерална вода San Pellegrino, през 1998 година – английската компания за храни за домашни любимци Spillers, през 2002 година – американската компания за храни за домашни любимци Ralston Purina, като това превръща NESTLÉ в лидер и на този специфичен пазар.Над 500 фабрики по целия свят, продажби, възлизащи на повече от 86 млрд швейцарски франка – така NESTLÉ навлезе в новото хилядолетие. Неоспорван лидер в хранително-вкусовата промишленост. Това е една от малкото компании в света, която полага грижи не само за физическото, но и за духовното здраве на всеки един от своите клиенти. NESTLÉ е била и продължава да бъде компания, базираща дейността си на 3 основни принципа. А те са:
- Постоянно разработване на нови продукти и подобряване качеството на съществуващите, като се поддържа баланс по територии и производства в световен мащаб в 3-те изследователски центъра, 9-те продуктови технологични центъра и 7-те центъра за разработване и развитие на продукти;
- Преследване на дългосрочните цели независимо от краткосрочните резултати;
- Предлагане на най-добрите и най-подходящите продукти на всеки, където и да е, каквито и да са потребностите му, през целия му живот!
Защото посланието на NESTLÉ е : Добра храна, добър живот!
Good Food, Good Life!