- Органичният ръст достига 3,6%, при реален вътрешен ръст (RIG) от 3,2% и ръст в цените в размер на 0,4%. Ръстът е подкрепен от добро представяне на Северна и Южна Америка, бизнеса с храни за домашни любимци с марката Purina и Nestlé Health Science.
- Международната търговия намалява продажбите със 7,9% поради продължителното поскъпване на швейцарския франк спрямо повечето валути. Изтеглянията на инвестиции имат отрицателно въздействие от 4,6%. В резултат на това, общите отчетени продажби намаляват с 8,9% до 84,3 милиарда швейцарски франка (2019 г.: 92,6 милиарда швейцарски франка).
- Маржът на оперативната печалба от основна търговска дейност (UTOP/ОПОТД) достига 17,7%, което е с 10 базисни пункта нагоре на отчетна база и 20 базисни пункта нагоре в постоянна валута. Маржът на оперативната печалба от търговска дейност (ТОР/ОПТД) се увеличава с 210 базисни пункта до 16,9% на отчетна база.
- Основната печалба на акция се увеличава с 3,5% в постоянна валута и намалява с 4,5% на отчетна база до 4,21 швейцарски франка. Печалбата на акция остава непроменена на 4,30 швейцарски франка на отчетна база.
- Свободният паричен поток е 10,2 милиарда швейцарски франка.
- Възвръщаемостта на инвестирания капитал се увеличава с 240 базисни пункта до 14,7%.
- Съветът предлага увеличение на дивидентите с 5 сантима до 2,75 швейцарски франка на акция, отбелязвайки 26 последователни години с ръст на дивидентите. Общо 14,5 милиарда швейцарски франка са върнати на акционерите през 2020 г. чрез комбинация от дивиденти и обратно изкупуване на акции.
- Продължава напредъкът в управлението на портфолиото. Нестле продава бизнеса с фъстъчено мляко под марката Yinlu и консервите с оризова каша в Китай и се съгласява да продаде регионалните си марки изворна вода, дейността с пречистена вода и услугата за доставка на напитки в САЩ и Канада. Ротацията на портфолиото от 2017 г. понастоящем възлиза на около 18% от общите продажби през 2017 г.
- Прогноза за 2021 г.: Продължаващо нарастване на ръста на органичните продажби към среден едноцифрен темп. Маржът на оперативната печалба от основна търговска дейност с продължаващо умерено подобрение. Очаква се увеличение на основната печалба на акция в постоянна валута и капиталовата ефективност.
- Средносрочна прогноза: Устойчив среден едноцифрен ръст на органичните продажби. Продължаващо умерено подобряване на маржа на оперативната печалба от основна търговска дейност. Продължаващо разумно разпределение на капитала и подобряване на капиталовата ефективност.
Марк Шнайдер, Главен изпълнителен директор на Нестле, коментира: „2020 г. бе година на трудности за толкова много хора, но аз съм вдъхновен от начина, по който тя сближи всички нас. Искам да благодаря на нашите служители и нашите партньори - от фермери до търговци на дребно - които работиха с нас, за да осигурят доставката на храни и напитки за общностите в световен мащаб.
В тази безпрецедентна среда, постигнахме трета поредна година на повишение на органичния ръст, рентабилността и възвръщаемостта на инвестирания капитал.
Глобалната пандемия не ни забави. Нашият опит в храненето, дигиталните възможности, децентрализираната структура и стремежът за иновации ни позволиха да се адаптираме бързо към променящото се поведение на потребителите и новите тенденции. Усъвършенствахме преустройството на портфолиото си, продължихме да изграждаме Nestlé Health Science в хранителен стожер и разширихме присъствието си в дейностите с пряка връзка с потребителите.
В същото време останахме фокусирани върху устойчивостта и очертахме пътя си към постигане на нетни нулеви емисии на парникови газове до 2050 г. Очаква се този планда подпомогне бъдещия растеж и да бъде неутрално за печалбите - ще генерира стойност за обществото и нашите акционери.
С оглед на 2021 г., очакваме продължаващо подобряване на органичния ръст, рентабилността и капиталовата ефективност в съответствие с нашия модел за създаване на стойност.“
Петър Стоилов, изпълнителен директор на Нестле България, сподели: „2020 бе година, повлияна от глобалната COVID-19 пандемия. Въпреки предизвикателствата, свързани със затрудненията на пазара за незабавна консумация и износа, Компанията ни достави ръстове в категориите, в които оперира на местния пазар, благодарение на мултикатегорийното си портфолио, широкия си дистрибутивен модел, нарастващата дигитализация, както и на високата мотивация на служителите ни, на които искам да изкажа сърдечни благодарности! Финансовото представяне на Нестле България е в синхрон с поставените цели.“
Приложение
Преглед на продажбите и оперативната печалба от основна търговска дейност (ОПОТД) за цялата година по оперативни сегменти
|
Общо за Групата |
Зона Северна и Южна Америка |
Зона Европа, Близкия Изток и Северна Африка |
Зона Азия, Океания и Африка на юг от Сахара |
Други дейности |
Продажби за цялата 2020 г. (млн.шв.фр.) |
84 343 |
34 010 |
20 226 |
20 730 |
9 377 |
Продажби за цялата 2019 г. (млн.шв.фр.)* |
92 568 |
37 828 |
21 464 |
22 119 |
11 157 |
Реален вътрешен ръст (RIG) |
3,2% |
4,1% |
3,3% |
0,0% |
7,3% |
Ръст в цени |
0,4% |
0,7% |
- 0,4% |
0,5% |
0,6% |
Органичен ръст |
3,6% |
4,8% |
2,9% |
0,5% |
7,9% |
Нетни сливания и придобивания |
- 4,6% |
- 5,0% |
- 2,1% |
- 0,1% |
- 17,6% |
Международна търговия |
- 7,9% |
- 9,9% |
- 6,6% |
- 6,7% |
- 6,3% |
Отчетен ръст в продажбите |
- 8,9% |
- 10,1% |
- 5,8% |
- 6,3% |
- 16,0% |
ОПОТД за цялата 2020 г. (млн.шв.фр.) |
14 903 |
6 975 |
3 766 |
4 599 |
1 841 |
ОПОТД за цялата 2019 г. (млн.шв.фр.)* |
16 260 |
7 608 |
3 878 |
4 977 |
2 089 |
Марж на ОПОТД за цялата 2020 г. |
17,7% |
20,5% |
18,6% |
22,2% |
19,6% |
Марж на ОПОТД за цялата 2019 г.* |
17,6% |
20,1% |
18,1% |
22,5% |
18,7% |
Преглед на продажбите и оперативната печалба от основна търговска дейност (ОПОТД) за цялата година по продукти
|
Общо за Групата |
Прахоо-бразни и течни напитки |
Води |
Млечни продукти и сладолед |
Nutrition & Health Science |
Готови ястия и продукти за готвене |
Шоколадови продукти |
Храни за домашни любимци |
Продажби за цялата 2020 г. (млн.шв.фр.) |
84 343 |
22 256 |
6 421 |
11 007 |
12 160 |
11 523 |
6 975 |
14 001 |
Продажби за цялата 2019 г. (млн.шв.фр.) |
92 568 |
23 221 |
7 391 |
13 268 |
14 990 |
12 188 |
7 888 |
13 622 |
Реален вътрешен ръст (RIG) |
3,2% |
2,8% |
- 5,5% |
5,6% |
1,2% |
4,7% |
- 1,1% |
9,7% |
Ръст в цени |
0,4% |
0,4% |
- 1,5% |
2,3% |
0,5% |
0,0% |
- 0,4% |
0,5% |
Органичен ръст |
3,6% |
3,2% |
- 7,0% |
7,9% |
1,7% |
4,7% |
- 1,5% |
10,2% |
ОПОТД за цялата 2020 г. (млн.шв.фр.) |
14 903 |
5 008 |
639 |
2 652 |
2 640 |
2 171 |
990 |
3 081 |
ОПОТД за цялата 2019 г. (млн.шв.фр.)* |
16 260 |
5 197 |
914 |
2 706 |
3 314 |
2 170 |
1 332 |
2 919 |
Марж на ОПОТД за цялата 2020 г. |
17,7% |
22,5% |
10,0% |
24,1% |
21,7% |
18,8% |
14,2% |
22,0% |
Марж на ОПОТД за цялата 2019 г.* |
17,6% |
22,4% |
12,4% |
20,4% |
22,1% |
17,8% |
16,9% |
21,4% |
* Данните за 2019 г. са преизчислени след решението за интегриране на бизнеса Nestlé Waters (Нестле води) в трите географски зони на Групата, в сила от 1 януари 2020 г.