- Органичен ръст от 2,1%, с положителен реален вътрешен ръст (RIG) от 0,1% за първото полугодие и 2,2% за второто тримесечие, подобрявайки се във всички зони и категории. Ценообразуване от 2,0%.
- Общите отчетени продажби са 45,0 милиарда швейцарски франка (-2,7%), с влияние от валутните курсови разлики от -4,4% и с -0,4% влияние отпродажби на дялове.
- Маржът на оперативна печалба от основна търговска дейност (UTOP) се увеличава с 30 базисни пункта до 17,4% на отчетена база и с 40 базисни пункта в постоянна валута.
- Маржът на оперативната печалба от търговия (TOP) се увеличава с 50 базисни пункта до 16,4% на отчетена база.
- Основната печалба на акция се повишава с 3,3% в постоянна валута (-1,0% на отчетена база до 2,40 CHF). Печалбата на акция се увеличава с 1,8% до 2,16 швейцарски франка на отчетена база.
- Свободният паричен поток нараства с 0,6 милиарда швейцарски франка до 4,0 милиарда швейцарски франка.
- Прогнозата за 2024 г. е актуализирана : очакваме органичен ръст на продажбите от поне 3%. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи със среден едноцифрен темп. Очаква се умерено увеличение на маржа на оперативната печалба за основна търговска дейност.
Нестле Групата актуализира прогнозата за годината и отчита органичен ръст от 2,1% за първото полугодие на 2024 г.
Нестле България със стабилен органичен вътрешен ръст от 7,9%
| Общо за Групата | Зона Северна Америка | Зона Европа | Зона Азия, Океания и Африка на юг от Сахара | Зона Латинска Америка | Зона Голям Китай | Nestlé Health Science | Nespresso | Други дейности |
Продажби фин. 2023 г. (млн.шв.фр.) | 45 045 | 12 234 | 9 283 | 8 441 | 6 166 | 2 440 | 3 239 | 3 096 | 146 |
Продажби фин. 2022 г. (млн.шв.фр.) | 46 293 | 12 553 | 9 467 | 9 060 | 6 082 | 2 548 | 3 318 | 3 128 | 137 |
Реален вътрешен ръст (RIG) | 0,1% | -1,5% | 1,3% | 0,0% | 0,1% | 2,9% | -0,2% | 1,1% | 8,4% |
Ръст в цени | 2,0% | 1,4% | 3,1% | 3,5% | 2,5% | -1,3% | 0,4% | 0,7% | 1,4% |
Органичен ръст | 2,1% | -0,1% | 4,5% | 3,5% | 2,7% | 1,6% | 0,1% | 1,8% | 9,7% |
Нетни сливания и придобивания | -0,4% | 0,0% | -2,7% | 0,0% | -0,1% | 0,2% | 0,2% | 0,1% | 0,0% |
Ръст от курсови разлики | -4,4% | -2,5% | - 3,7% | -10,3% | -1,1% | -6,1% | -3,0% | -2,9% | -3,9% |
Отчетен ръст в продажбите | -2,7% | -2,5% | -1,9% | -6,8% | 1,4% | -4,2% | -2,4% | -1,0% | 6,0% |
Фин. 2023 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност | 17,4% | 21,8% | 17,7% | 23,8% | 19,8% | 15,8% | 13,4% | 21,5% | -2,9% |
Фин. 2022 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност | 17,1% | 21,6% | 16,6% | 22,8% | 19,8% | 16,6% | 13,0% | 21,7% | -12,5% |
Продажби на Групата
Органичният ръст е 2,1%. Реалният вътрешен ръст (RIG) е 0,1%, укрепвайки се през второто тримесечие до 2,2%, с широкообхватно подобрение в географски области и категории. Ценообразуването е 2,0%, забавяйки се до 0,6% през второто тримесечие, до голяма степен отразявайки висока база за сравнение през 2023 г. и увеличени инвестиции за растеж. По география органичният растеж се движи от Европа и нововъзникващите пазари. На развитите пазари органичният ръст е 1,0%, дължащ се от по-високите цени, които компенсират отрицателния ръст в (RIG). В нововъзникващите пазари органичният ръст е 3,7%, движен от ценообразуването, с почти нулев ръст на обема(RIG).
По продуктова категория:
- Кафето допринася с най-големия органичен ръст със среден едноцифрен ръст, подкрепен от нашите три водещи световни марки кафе Nescafé, Nespresso и Starbucks .
- PetCare постигна среден едноцифрен ръст, воден от продължаващата инерция за научно обосновани първокласни марки, Purina Pro Plan, Fancy Feast и Purina ONE .
- Продажбите в шоколадови изделия нарастват с висок едноцифрен темп, водени от KitKat и ключови местни марки.
- Водата осигури среден едноцифрен ръст, подкрепен от продължаващата инерция за S.Pellegrino и отскок в Perrier.
- Продажбите на храни за кърмачета нараснаха с нисък едноцифрен темп, въз основа на продължаващата инерция за NAN, Lactogen и олигозахариди от човешкото мляко (HMO).
- Ръстът в Nestlé Health Science става положителен с подобрения в продажбите в повечето сегменти през второто тримесечие. Планът за интеграция е напълно в ход.
- Млечните продукти останаха с почти непроменен ръст, тъй като кулинарните решения за млечни продукти постигнаха стабилен растеж, компенсирайки спада в продажбите на сметаната за кафе и сухото пляко
- В кулинарната група, Maggi постигна стабилен растеж, който беше компенсиран от замразената храна в Северна Америка.
По канали органичният ръст на продажбите на дребно е 2,0%. Продажбите от електронната търговия са нараснали с 10,6%, достигайки 18,2% от общите продажби на Групата. Органичният ръст на каналите извън дома е 3,8%.
Продажбите на дялове повлияха отрицателно на продажбите с -0,4%, до голяма степен свързани със създаването на съвместно предприятие с PAI Partners за бизнеса на Nestlé със замразена пица в Европа. Разликите във валутните курсове води до намелние на продажбите от 4.4%. Общите отчетени продажби са намалели с -2,7% до 45,0 милиарда швейцарски франка.
Оперативна печалба от основна търговска дейност
Оперативната печалба от основна търговска дейност намаля с -0,8% до 7,8 милиарда швейцарски франка. Основният марж на оперативната печалба от основна търговска дейност се увеличи до 17,4%, което е подобрение от 30 базисни пункта на отчетена база и 40 базисни пункта в постоянна валута.
Маржът на брутната печалба се увеличи със 160 базисни пункта до 47,2%, воден от по-високите цени, по-ниските вложени разходи и оптимизацията на портфолиото.
Разходите за дистрибуция като процент от продажбите намаляват с 10 базисни пункта до 8,5%, главно в резултат на по-ниските транспортни разходи и енергия.
Разходите за реклама и административните разходи се увеличаваткато процент от продажбите със 130 базисни пункта до 19,9%. Теса 8,1% от продажбите, увеличение със 100 базисни пункта в сравнение с първата половина на 2023 г. Тази стъпка е насочена към стимулиране на бъдещия реален вътрешен ръст. В постоянна валута разходите за реклама и маркетинг са се увеличили с 14,4% спрямо предходната година. Административните разходи се увеличиха с 30 базисни пункта, до голяма степен отразявайки поскъпването на швейцарския франк и други еднократни разходи.
Разходите за научноизследователска и развойна дейност се увеличиха с 10 базисни пункта след увеличени инвестиции в подкрепа на продуктовите иновации.
Другите разходинамаляха от 553 милиона швейцарски франка на 443 милиона швейцарски франка, главно поради по-ниските разходи за преструктуриране. В резултат на това маржът на оперативната печалба от търговия се увеличи с 0,6% до 7,4 милиарда швейцарски франка. Тя достигна 16,4%, което е подобрение от 50 базисни пункта на отчетена база и 60 базисни пункта в постоянна валута.
Нетни финансови разходи и данък върху дохода
Нетните финансови разходи се увеличиха от 697 милиона швейцарски франка на 744 милиона швейцарски франка, следвайки по-високото ниво на среден нетен дълг. Средната цена на нетния дълг е 2,6%, без промяна спрямо първата половина на 2023 г.
Групата отчете увеличение на данъчната ставка със 170 базисни пункта до 25,0%. Основната данъчна ставка се увеличи със 150 базисни пункта до 22,1%, главно поради увеличените данъчни ставки в някои географски области, свързани с прилагането на втория стълб на OECD.
Нетна печалба и печалба на акция
Нетната печалба остана без промяна на ниво от 5,6 милиарда швейцарски франка. Маржът на нетната печалба се е увеличил с 30 базисни пункта до 12,5% на отчетена база и с 40 базисни пункта в постоянна валута. В резултат на това печалбата на акция се увеличи с 1,8% до 2,16 швейцарски франка на отчетена база.
В постоянна валута базовата печалба на акция се увеличи с 3,3% до 2,51 швейцарски франка. Увеличението е главно в резултат на положителен органичен ръст и подобрен марж на оперативна печалба от основна търговска дейност. На отчетена база основната печалба на акция намаля с -1,0% до 2,40 швейцарски франка, до голяма степен поради влиянието на валутните курсове. Програмата за обратно изкупуване на акции на Nestlé допринесе с 1,0% за основното увеличение на печалбата на акция, нетно от финансовите разходи.
Паричен поток
Паричните средства, генерирани от операции, се увеличиха до 8,1 милиарда швейцарски франка от 7,1 милиарда швейцарски франка. Увеличението се дължи главно на положителния принос от движенията на оборотния капитал. Свободният паричен поток се увеличи до 4,0 милиарда швейцарски франка от 3,4 милиарда швейцарски франка. С изключение на приходите от 0,6 милиарда швейцарски франка от продажбата на дела на Prometheus Biosciences през първата половина на 2023 г., увеличението на свободния паричен поток беше 1,2 милиарда швейцарски франка.
Програма за обратно изкупуване на акции
През първото полугодие Групата изкупи обратно акции на Nestlé за 2,4 милиарда швейцарски франка като част от тригодишната програма за обратно изкупуване на акции за 20 милиарда швейцарски франка, която започна през януари 2022 г.
Нетен дълг
Нетният дълг се увеличи до 59,5 милиарда швейцарски франка към 30 юни 2024 г. в сравнение с 49,6 милиарда швейцарски франка към 31 декември 2023 г. Увеличението до голяма степен отразява изплащането на дивидент от 7,8 милиарда швейцарски франка и обратното изкупуване на акции от 2,5 милиарда швейцарски франка.
Управление на портфолио
На 1 март 2024 г. Групата завърши придобиването на мажоритарен дял в Grupo CRM, верига бутиков първокласен шоколад в Бразилия.
Зона Европа
- 4,5% органичен ръст: 1,3% реален вътрешен ръст RIG; 3,1% ценообразуване.
- Маржът на оперативна печалба от основна търговска дейност се увеличи със 110 базисни пункта до 17,7%.
Продажби 6М-2024г
Продажби 6М-2023г
Реален вътрешен ръст
Ценообразуване
Органичен ръст
UTOP 6М-2024
UTOP 6М-2023
Марж 6М-2024
Марж 6М-2023
Зона Европа
9,3 млрд. шв. Фр.
9,5 млрд. шв. фр.
1,3%
3,1%
4,5%
1,6 млрд. шв. фр.
1,6 млрд. шв. фр.
17,7%
16,6%
Органичният ръст от 4,5% се дължи на увеличение на продажбите във всички географски области и почти всички категории. Реалният вътрешен ръст (RIG) е 1,3%, нараствайки до 2,9% през второто тримесечие. Ценообразуването е 3,1%. Разликите във валутните курсове води до намаление на продажбите с -3,7%, а продажбите на дялове повлияха на продажбите с -2,7%. Отчетените продажби в зона Европа са намалели с -1,9% до 9,3 милиарда швейцарски франка. Зоната постигна печалби на пазарен дял в храните за домашни любимци и кулинарията, с продължителни, но забавящи се загуби на пазарен дял при водата.
По продуктова категория с ключов принос за растежа е Purina PetCare. Бизнесът постигна среден едноцифрен ръст, движен от диференцирани предложения в премиум марки Gourmet, Purina ONE и Felix. Шоколадовите изделия постигнаха висок едноцифрен ръст, подхранван от силния ръст на KitKat и ключови местни марки. Кафето отбеляза среден едноцифрен ръст, воден от разтворимото кафе Nescafé и продуктите на Starbucks. Продажбите във вода нараснаха със среден едноцифрен темп, движен от релансирането на Perrier . Nestlé Professional постигна среден едноцифрен ръст, воден от решенията за напитки. Готварските продукти постигнаха положителен растеж, подкрепен от пускането на нови продукти в Maggi, включително новата гама Asia и Thomy . Детските храни отбелязаха стабилен растеж, след висока база за сравнение през 2023 г.
Маржът на оперативна печалба от основна търговска дейност на Зоната се увеличи със 110 базисни пункта, след подобрение на маржа на брутната печалба и оптимизиране на портфолиото. Инвестициите в реклама и маркетинг са увеличени в подкрепа на бъдещия растеж.
Бизнесът като сила за добро: Семействата, отглеждащи какао, от Nestlé Income Accelerator отбелязват по-високи добиви и доходи
Стартирал само преди две години, Nestlé Income Accelerator вече прави промяна в справянето с предизвикателствата, пред които са изправени семействата, отглеждащи какао. През първите 18 месеца от теста на програмата в мащаб, добивите на какао на участващите фермери се увеличиха с 32% след възприемане на висококачествените практики за подрязване, научени чрез програмата. Доходите на домакинствата също са се увеличили с 38%. Това сочи доклад, публикуван от KIT Institute, независим център за експертиза и образование за устойчиво развитие.
Проучването на KIT, което се основава на извадка от 1 500 домакинства с Income Accelerator, установи, че участващите домакинства имат по-висок процент на записани в училище отколкото домакинствата, които не участват. Той потвърди, че програмата помага за ефективно смекчаване на болестите и вредителите във фермите, като улеснява диверсификацията на доходите, насърчава финансовия достъп и помага на жените.
Целта на Nestlé Income Accelerator е да помогне за преодоляване на разликата в жизнения доход на семействата, отглеждащи какао, и да намали риска от детски труд. Програмата награждава участващите домакинства за записване на деца в училище; прилагане на добри земеделски практики, като резитба; предприемане на възобновяващи селскостопански дейности, като агролесовъдство; и диверсифициране на доходите на техните домакинства.
Nestlé представи първите по рода си блокчета KitKat , приготвени с какао, отгледано от фермерски семейства с Income Accelerator по-рано тази година. Тези блокчета KitKat имат за цел да повишат осведомеността на потребителите относно устойчивостта на какаото, използвано в емблематичните барове, и да изградят доверие на потребителите, тъй като демонстрират възможността за проследяване на какаото на Nestlé. Изследванията на потребителите показват, че тези усилия могат да помогнат за изграждането на лоялност и ангажираност към марката.
Nestlé Income Accelerator досега е подкрепил повече от 10 000 семейства в Кот д'Ивоар. Разширява се в Гана през 2024 г., за да включи общо 30 000 семейства. До 2030 г. програмата има за цел да достигне до приблизително 160 000 семейства, отглеждащи какао във веригата за доставки на какао на Нестле.
Прогнозата за цялата 2024 г. е актуализирана: очакваме органичен ръст на продажбите от поне 3%. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи със среден едноцифрен темп. Очаква се умерено увеличение на маржа на оперативната печалба за основна търговска дейност.
Нестле България
„Отбелязването на 30-годишнината на Нестле в България в края на първото полугодие на 2024 г. идва заедно с приключването на всички наши планове и действия, за да постигнем добър и стабилен резултат от 7,9% органичен ръст.
Истинската сила за добро в екипът на Нестле е двигателят на това постижение. Оставаме фокусирани върху предоставянето на оперативния Нестле модел, фокус върху нашите социални ангажименти и продължаваме да подкрепяме социални групи в нужда.“ Петър Стоилов, изпълнителен директор на Нестле България.
В първото полугодие на 2024 г., в което компанията отбеляза своята 30-годишнина на българския пазар, Нестле България отчита стабилен вътрешен ръст от 7,9%.