Нестле Групата утвърждава прогнозата за 2025: Осигуряване на широкообхватен растеж, изпълнение на стратегия
Тримесечните продажби за 2025 г. отбелязват устойчив и широкообхватен растеж, в съответствие с ангажимента ни за последователно изпълнение на стратегическите цели за годината.

“Днес споделяме с вас резултатите от продажбите си за първото тримесечие на 2025 г., които отразяват стабилен и широкообхватен растеж въпреки предизвикателната и динамична глобална икономическа среда. Постигнахме органичен растеж от 2,8%, реален вътрешен растеж (RIG) от 0,7% и повишение на цените с 2,1%. Продължаваме да оптимизираме представянето си, като се съсредоточаваме върху приоритетите, заложени в нашия Оперативен Мастър План (OMP), ръководени от принципите на Добродетелен кръг на Nestlé. Трансформацията ни към по-опростена и по-добре синхронизирана организационна структура напредва успешно, с цел повишаване на ефективността и стимулиране на устойчив растеж. С поглед напред, оставаме водени от нашите цели и ценности, и продължаваме да се ангажираме с постигането на устойчив успех по правилния начин – дори в условията на глобална нестабилност. Единствената константа е нашата решимост да помагаме на милиарди хора по света да се радват на вкусна и балансирана храна, като отговаряме на нуждите на настоящето и се развиваме с визия за бъдещето.”
Важни финансови акценти:
- Органичен ръст на продажбите от 2,8%, включително реален вътрешен ръст (RIG) от 0,7% и положителен ефект от ценообразуването от 2,1%.
- Целенасочени корекции в цените, въведени с цел компенсиране на инфлацията при входящите разходи за основни суровини като кафе и какао, с минимално въздействие върху клиентските отношения и търговските потоци.
- Мерките по ценообразуването са стратегически насочени към неутрализиране на увеличенията в себестойността като същевременно се поддържа стабилно и концентрирано потребителско присъствие.
- Реалният вътрешен ръст (RIG) отразява временното приспособяване на поведението на потребителите и клиентите в контекста на адаптацията им към изменението в ценовите условия.
Оперативен и стратегически напредък
Значителен напредък в изпълнението на стратегията за ускоряване на растежа и подобряване на пазарния дял:
- Целенасочени инвестиции за укрепване на основния бизнес, водещи до положителен тласък в пазарния дял на водещите марки.
- Стратегическо разгръщане на ключови иновации – с обнадеждаваща потребителска реакция към новата гама концентрирано еспресо на Nescafé, както и към гурме храната за домашни любимци. Успешно лансиране на "chocobakery" в Латинска Америка и Зона Азия, Океания и Австралия (AOA).
- Продължаващо активно управление на 18 ключови бизнес единици с под средното представяне, с вече наблюдаващи се тенденции за подобрение.
Ефективно оперативно управление, стимулиращо широкообхватен растеж в различни категории:
- Най-висок органичен ръст при сладкарските изделия (8,9%) и кафето (5,1%), обусловен основно от ценообразуването, с двуцифрен ръст на някои пазари.
- Органичният ръст в категорията Храни за домашни любимци (1,6%) е предимно резултат от реален вътрешен ръст (RIG), като въпреки известната пазарна слабост в САЩ, се отчита устойчиво нарастване на пазарния дял в повечето региони.
- Органичният ръст на Nestlé Health Science се забавя до 4,2%, отразявайки нееднородни резултати в различните продуктови сегменти.
Организационно усъвършенстване с фокус върху ефективността и изпълнението
- Съществен напредък в организационната трансформация, след динамичното преструктуриране през 2024 г., което осигурява по-ясен фокус и по-висока степен на съгласуваност в дейността.
- Продължаващи действия за елиминиране на дублиращи функции и ускоряване на иновационния процес, включително стъпки към структурно хармонизиране в Зона Европа и укрепване на научноизследователския и развоен потенциал.
Програмата за оптимизация на разходите „Гориво за растеж“ напредва стабилно:
- Напредваме уверено към реализирането на целта за 0,7 милиарда швейцарски франка допълнителни икономии за 2025 г. като постигнатите резултати до момента се дължат основно на ефективна оптимизация на покупките.
Перспективата за 2025 г. остава непроменена
- Насоките за 2025 г. остават непроменени, базирани на нашата текуща оценка за прякото въздействие на тарифите за електроенергия и способността ни да се адаптираме ефективно.
- Очаква се органичният ръст на продажбите да надмине този от 2024 г. като се засилва прогресивно през годината в съответствие с изпълнението на стратегическите ни планове за растеж.
- Оперативната печалба от основна търговска дейност се очаква да достигне или надвиши 16,0%, подкрепен от целенасочени инвестиции, в посока растеж.
- Външната среда продължава да бъде силно динамична, с увеличени нива на риск и несигурност.
Продажби на групата
Общите отчетени продажби нараснаха с 2,3%, достигайки 22,6 милиарда швейцарски франка като валутните колебания оказват отрицателно въздействие в размер от -0,5%, а нетните придобивания добавят 0,1%. Органичният ръст възлиза на 2,8%, въпреки динамичните условия и крехкото потребителско доверие. Ценовият принос се увеличава до 2,1%, благодарение на предприетите действия за коригиране на цените в отговор на инфлацията на производствените разходи, най-вече в категориите кафе и какао. Въпреки значителните ценови увеличения на много пазари, тези мерки са реализирани с минимално въздействие върху потребителя. Реалният вътрешен ръст е 0,7%, като се отразява на слабото потребителско търсене и краткосрочните ефекти от адаптацията на потребителите и клиентите към ценовите корекции.
По категории Шоколадови продукти и Кафе са с най-голям принос за органичния ръст, който се ръководи от цените, с двуцифрени увеличения на някои пазари. Фокусът в тези категории е поставен върху стратегии за интелигентно ценообразуване, които целят пълно компенсиране на увеличените входящи разходи, когато е възможно като същевременно се запазва средносрочният потребителски интерес. При някои от по-съществените ценови промени наблюдаваме значително въздействие върху реалния вътрешен ръст (RIG), което преодоляхме благодарение на адаптацията на потребителите и стабилизацията на конкурентната среда. Извън категориите Шоколадови продукти и Кафе, органичният растеж е по-умерен, но реалният вътрешен ръст (RIG) остава положителен във всички останали отчетени категории.
По географски региони всички пазари допринесоха за положителен органичен растеж. На развитите пазари органичният растеж възлезе на 1,6%, подкрепен от реалния вътрешен ръст (RIG) в размер от 1,4%, придружен от положителен ценови ефект. На развиващите се пазари органичният ръст възлезе на 4,5%, като основен двигател за този растеж бяха ценовите корекции от 4,8%, докато реалният вътрешен ръст (RIG) остана леко отрицателен.
В каналите, органичният ръст на продажбите в търговията на дребно достигна 2,5%. Органичният растеж на каналите извън тях е 6,6%, а продажбите чрез електронната търговия нараснаха с 15,1% като достигат 20,1% от общите продажби на Групата.
Общо за Групата | Зона Америка | Зона Азия, Океания и Африка на юг от Сахара | Зона Европа | Nestlé Health Science | Nespresso | Nestle Waters and Premium beverages |
| |
Продажби 3-мес. на 2025 г. (млн.шв.фр.) | 22 601 | 8 639 | 5 539 | 4 353 | 1 593 | 1 595 | 809 | 73 |
Продажби 3-мес. на 2024 г. (млн.шв.фр.) | 22 092 | 8 639 | 5 344 | 4 248 | 1 511 | 1 503 | 779 | 68 |
Реален вътрешен ръст (RIG) | 0,7% | 0,1% | 0,7% | -0,6% | 4,8% | 2,6% | 1,6% | 3,9% |
Ръст в цени | 2,1% | 1,7% | 2,4% | 3,0% | -0,7% | 3,2% | 2,0% | 2,5% |
Органичен ръст | 2,8% | 1,9% | 3,1% | 2,4% | 4,2% | 5,7% | 3,6% | 6,4% |
Нетни сливания и придобивания | 0,1% | 0,1% | 0,0% | -0,1% | 0,1% | 0,4% | 0,0% | 0,0% |
Международна търговия | -0,5% | -2,0% | 0,6% | 0,2% | 1,1% | - 0,1% | 0,2% | 0,9% |
Отчетен ръст в продажбите | 2,3% | 0,0% | 3,6% | 2,5% | 5,4% | 6,1% | 3,9% | 7,4% |
Зона Европа
Растежът в Зона Европа беше широко разпространен в различни пазари и категории, въпреки нестабилността в потребителската среда. Постигнахме ръст, воден от цените, в категориите сладкарски изделия и кафе, както и ръст, подкрепен от реалния вътрешен ръст (RIG), в категорията Храни за домашни любимци. Преговорите с клиентите за прилагане на ценови корекции бяха успешно навигирани с минимални прекъсвания, в контекста на стабилна конкурентна среда. Тенденциите за пазарен дял показват подобрение в повечето комбинации от пазари и категории.
Обобщение на ефективността на сегмента
- Органичният ръст възлиза с 2,4%, като отчита -0,6% реален вътрешен ръст (RIG) и 3,0% ценови принос.
- Отчетените продажби се увеличиха с 2,5%, достигайки 4,4 милиарда швейцарски франка, като отчитат и 0,2% въздействие посредством валутни колебания.
- Растежът е широко разпространен сред различните категории и пазари като най-силен принос имат Турция, Франция и Иберия, за разлика от Германия, където е отчетен отрицателен растеж.
- Печалбите на пазарния дял са постигнати в категориите Храни за домашни любимци и Кафе, с намаляване на загубите в категориите Шоколадови продукти.
Основни двигатели на растежа на органичните продажби по продуктова категория
- Шоколадови продукти отчитат висок едноцифрен ръст, в резултат основно на ценовите корекции като основният двигател на растежа е продуктът KitKat.
- Храни за домашни любимци постигна нисък едноцифрен растеж, благодарение на продуктите Purina ProPlan и Purina ONE. Растежът беше основно стимулиран от реалния вътрешен ръст (RIG) и беше широко разпространен на всички пазари.
- Продажбите в Nestlé Professional нараснаха с двуцифрен темп, основно благодарение на сегмента с напитки.
- Категорията Кафе отчита нисък едноцифрен ръст, като солидният растеж при продуктите на Starbucks беше частично компенсиран от по-бавния ръст на Nescafé soluble, след предприетите ценови корекции.
- Категория Детски храни отчита нисък едноцифрен ръст, което отразява тенденциите в по-слабия сегмент на категорията.
- Категория Храни отбелязаха спад в продажбите, повлиян от някои прекъсвания в клиентските отношения.
Резултати по категории
Общо за Групата | Прахообразни и течни напитки | Вода | Млечни продукти и сладолед | Nestlé Health Science | Кулинарни продукти | Сладкарски изделия |
Домашни любимци | |
Продажби 3-мес. на 2025 г. (млн.шв.фр.) | 22 601 | 6 124 | 722 | 2 542 | 3 657 | 2 660 | 2 192 | 4 704 |
Продажби 3-мес. на 2024 г. (млн.шв.фр.) | 22 092 | 5 847 | 701 | 2 605 | 3 680 | 2 626 | 2 043 | 4 590 |
Реален вътрешен ръст (RIG) | 0,7% | 0,5% | 0,4% | 0,7% | 0,2% | 0,3% | -1,1% | 2,5% |
Ръст в цени | 2,1% | 4,7% | 2,5% | 0,1% | 0,2% | -0,4% | 10,1% | -0,9% |
Органичен ръст | 2,8% | 5,2% | 2,9% | 0,8% | 0,4% | -0,1% | 8,9% | 1,6% |
- Категорията Напитки отчетоха най-голям принос за растежа в категорията с органичен ръст от 5,2%. Растежът беше основно стимулиран от ценовите корекции, предприети за справяне с инфлацията на разходите за кафе, като на някои пазари бяха реализирани двуцифрени увеличения.
- Категория Шоколадови продукти постигнаха органичен ръст от 8,9%, основно благодарение на ценовите корекции, като водещият двигател на този растеж беше KitKat, подкрепен от стабилния ръст в сегмента на шоколадовите продукти.
- Категория Храни за домашни любимци отчете органичен ръст в размер от 1,6%, отразявайки забавянето на растежа на категорията в сравнение с началото на 2024 г. Въпреки това, продължаваме да се концентрираме върху стимулирането на растежа и увеличаването на пазарния дял на ключови пазари, като марките Purina ProPlan, Purina ONE и Felix демонстрират силна трайна инерция.
- Категория Води постигнаха органичен ръст от 2,9%, благодарение на силния растеж при S.Pellegrino и Acqua Panna, докато Perrier отчете по-слабо представяне, обусловено от продължаващите ограничения в доставките.
Категория Млечни продукти и Сладолед постигнаха ръст от 0,8%, като стабилният растеж при млечните продукти беше компенсиран от слабото представяне на сметаната за кафе. - Nestlé Health Science постигна положителен органичен растеж. В рамките на този сегмент, Nestlé Health Science отчете среден едноцифрен ръст. В същото време, Infant Nutrition регистрира отрицателен растеж, като стабилната инерция на NAN не успя да компенсира по-слабите продажби на Gerber и Nido.
- Категория Храни отчитат почти нулев растеж, като напредъкът в продажбите на кулинарни продукти, особено визирайки Maggi, беше компенсиран от спад в търсенето на замразена храна в Северна Америка.
Нестле България
“Безспорно най-големият момент на гордост през първото тримесечие на годината беше стартирането на производството на новата иновативна шоколадова гама KitKat в нашата фабрика в София. Това още веднъж подчертава значимото място на България на инвестиционната карта на Нестле в Европа и потвърждава доверието в компетентността и професионализма на нашия екип. Бизнес резултатите ни за първите три месеца са на ниво, което допринася за изпълнението на пазарните ни цели, като в повечето категории успешно преследваме годишните си амбиции за ръст и печелене на пазарни позиции.”