Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Sort by
Sort by

Нестле Групата отчита органичен ръст от 2,2% през 2024 г.

Перспективите за 2025 г. остават непроменени.

финансови резултати 2024

„В предизвикателен макроикономически контекст и слаба потребителска среда постигнахме стабилни резултати през 2024 г., в съответствие с последните ни насоки. Органичният ръст беше 2.2%, с връщане към положителен реален вътрешен ръст от 0.8%, като и двата показателя се засилиха през втората половина. Свободният паричен поток се подобри до 10.7 милиарда швейцарски франка, а Бордът предлага увеличение на дивидента на акция до 3.05 швейцарски франка. Имаме ясен план за ускоряване на представянето и трансформация за бъдещето. Увеличаването на инвестициите за стимулиране на растежа е в основата на нашите планирани действия. Това означава предоставяне на превъзходен вкус и качество на продуктите с ненадмината стойност, разширяване на нашите успешни платформи и марки, ускоряване на внедряването на нашите иновативни практики и справяне с изоставащите. Създаваме среда за тези инвестиции за ръст чрез нашата нова тригодишна програма за спестяване на разходи в размер на 2.5 милиарда швейцарски франка. Постигаме напредък и вече сме осигурили над 300 милиона швейцарски франка от тези спестявания за 2025 г. През 2025 г. очакваме нашите действия да доведат до подобрение в органичния ръст на продажбите, с по-нисък основен марж на търговската оперативна печалба в краткосрочен план, тъй като инвестираме в подобрения. Въпреки макроикономическата несигурност, пред нас има много възможности и разполагаме със стратегията, ресурсите и хората, за да ги реализираме.“

Лоран Фрекс
Лоран Фрекс Главен изпълнителен директор на Nestlé

Важни финансови акценти:

Широкообхватен органичен ръст въпреки слабото потребителско търсене, с връщане към положителен реален вътрешен ръст (RIG).

  • Органичен ръст на продажбите от 2.2%, с реален вътрешен ръст (RIG) от 0.8% и ценообразуване от 1.5%.
  • Засилване на ръста през годината; органичният ръст е 2.1% през първото полугодие и 2.3% през второто, като реалният вътрешен ръст (RIG) отчита подобрение от 0.1% през първото полугодие до 1.4% през второто.
  • Ръстът е воден от категория “Кафе”, категория шоколадови изделия и категория домашни любимци; по география, органичният ръст се движи от нововъзникващите пазари и Европа.

Маржът е в съответствие с последните насоки, отразявайки увеличението на разходите за суровини и инвестициите в растеж.

  • Маржът на оперативна печалба от основната търговска дейност (UTOP) отбелязва 17.2% като той е отрицателно повлиян от приблизително 10 базисни пункта (bps) на отчетена база и без промяна при постоянна валута, с подобрен брутен марж и увеличение на инвестициите в маркетинг с 40 базисни пункта (bps).
  • Нетните продажби имат отрицателно въздействие от 2.9% и повлияха на нетната печалба, която стигна до 10.9 милиарда швейцарски франка, а основната печалба на акция спада с 1.0% до 4.19 швейцарски франка, като спадът се дължи на неблагоприятни валутни колебания.
  • Основната печалба от акция е 4.77 швейцарски франка, което е ръст от 2.5% при постоянна валута, движен от умерен ръст на маржът на оперативната печалба от основната търговска дейност и по-нисък брой акции, частично компенсиран от нарастващи разходи за финансиране.

Силно генериране на свободен паричен поток, продължаващ растеж на дивидента на акция.

  • Свободният паричен поток се подобри до 10.7 милиарда швейцарски франка; бордът предлага увеличение на дивидента на акцията (DPS) с до 3.05 швейцарски франка.

Оперативен и стратегически напредък и перспективи Въведени организационни промени за оптимизиране и засилване на отчетността

  • Редуциране на географските отчетни сегменти от 5 зони на 3 зони; Nestlé Waters и високият клас напитки сега са самостоятелен глобален бизнес.
  • Промени в организационния и изпълнителния мениджърски екип с цел стимулиране представянето на компанията и нейната трансформация.

Лансиране на програма за спестяване на разходи в размер на 2.5 милиарда швейцарски франка, като първите резултати вече са налице.

  • Очаква се спестените разходи през 2025 г. да бъдат на стойност 0.7 милиарда швейцарски франка, като до края на 2027 г. се очаква да достигнат 2.5 милиарда швейцарски франка.
  • За 2025 г. са спестени повече от 300 милиона швейцарски франка, които са осигурени от действия, предприети в последното тримесечие на 2024 г.

План за стимулиране на ръста чрез увеличени инвестиции и по-добро изпълнение.

  • Както бе изложено на последния Ден на капиталовите пазари, ясният фокус на Nestle е върху ускоряването на ръста на категориите и подобряване на представянето на пазарния дял през 2025 г. и в средносрочните цели.
  • Разработени са планове за действие за 18 ключови под изпълняващи бизнес единици, които представляват 21% от продажбите; изпълнението напредва, като има ранни признаци на подобрение в някои единици.
  • Инвестициите в растеж се увеличават, включително увеличение на рекламата и маркетинга до 9% от продажбите до края на 2025 г.
  • Иновациите са насочени към постигане на по-голямо въздействие, като шест „големи залози“ за 2025 г. се възползват от ускорени планове за глобално разпространение.

Перспективите за 2025 г. остават непроменени.

  • Насоките са в съответствие с предишните прогнози, тъй като ускореното постигане на ефективност в разходите компенсира скорошните увеличения в цените на основните суровини.
  • Очаква се органичният ръст на продажбите да се подобри в сравнение с 2024 г., като се предвижда засилване през годината, докато продължават да се изпълняват плановете за растеж.
  • Очаква се маржът на оперативна печалба от основната търговска дейност (UTOP) да бъде минимум 16.0%, тъй като се инвестира в растеж.
  • Насоките предполагат, че няма да има значителна промяна в ключовите макроикономически променливи.

Оперативен и стратегически преглед и перспективи Растеж и инвестиции

През 2024 г. органичният ръст е 2.2%, с ценообразуване от 1.5% и реален вътрешен ръст (RIG) от 0.8%. Това възстановяване на положителния реален вътрешен ръст (RIG) се случва въпреки намаленото потребителско търсене на много пазари, включително колебанията на потребителите към глобалните марки, свързани с геополитическите напрежения, както и предприетите действия за намаляване на клиентските стокови наличности. Органичният ръст е 2.1% през първата половина на 2024 г. и 2.3% през втората половина, с реален вътрешен ръст (RIG) от 0.1% през първата половина, като се подобри до 1.4% през втората.

Органичният ръст от 2.2% е повлиян от забавяне на растежа в категориите и собственото развитие на компанията под пазарното ниво. През 2025 г. и в средносрочен план, Nestle има ясен фокус върху ускоряването на растежа на категориите и подобряването на представянето на пазарния дял. Важна част от това как ще се постигнат целите е насочването на ресурси към най-силните двигатели на

растежа: разширяване на съществуващите успешни платформи и марки, ускоряване на внедряването на иновативни практики и справяне с изоставащите, както и изграждане на нови двигатели на растеж, които улавят възникващите потребителски тенденции.

По отношение на пазарния дял, през 2024 г., компанията спечели или запази дял в приблизително половината от бизнес звената по брой, а в по-малко от половината - по стойност на продажбите. Основната част от загубата на пазарен дял на Групата се дължи на 18 ключови бизнес звена с незадоволителни резултати, които заедно представляват около 21% от продажбите на Групата. Nestle изпълнява стратегическите си планове с ускорени темпове за всяко от тези звена и вече наблюдава първи признаци на подобрение.

Ключов елемент за подобряване на представянето е укрепването на стойностните предложения към потребителите и клиентите. Увеличаване на инвестициите, за да се осигури превъзходен вкус и качество на продуктите, ненадмината стойност, увеличена видимост и убедителна комуникация на Nestlé. Ценовата конкурентоспособност е приоритет в контекста на високата инфлация за определени суровини, най-вече кафе и какао. Nestlé приема гъвкав подход към прехвърлянето на увеличените разходи за суровини, като се фокусира върху възстановяването на конкурентоспособността. За да се укрепи комуникацията на марката се увеличават инвестициите и се подобрява ефективността и резултатите. Разходите за реклама и маркетинг като процент от продажбите спандаха от 9% през 2019 г. до 6.6% през втората половина на 2022 г., като през 2024 г. те се възстановиха до 8.1% и се планира допълнително увеличение в размер от 9% до края на 2025 г.

Продажби

Общите отчетени продажби спадат с 1.8% до 91.4 милиарда швейцарски франка, влиянието върху продажбите от чуждестранна валута е отрицателно - 3.7% и 0.3% от нетни продажби на активи. Органичният ръст и ценообразуването за 2024 г. отразяват спад на инфлацията в повечето категории след две години високи разходи за суровини и увеличения на цените. Реалният вътрешен ръст (RIG) се конвертира в положителен в размер от 0.8% и все още е повлиян от слабото потребителско търсене на много пазари, включително колебанията на потребителите към глобалните марки в определени пазари. Освен това действията, предприети за редуциране на клиентските стокови наличности през втората половина на годината, намалиха общия реален вътрешен ръст (RIG) за годината с приблизително 20 базисни пункта.

Географски, органичният ръст е воден от нововъзникващите пазари и Европа, които заедно компенсираха спада в Северна Америка. На развитите пазари органичният ръст е 1.2%, с положително ценообразуване и реален вътрешен ръст (RIG). В нововъзникващите пазари органичният ръст беше 3.7%, воден от ценообразуването с положителен положителен реален вътрешен ръст (RIG).

Органичен ръст по продуктови категории:

  • Категорията “Кафе” има най-голям принос за ръста със средни едноцифрени нива на растеж подкрепен от трите водещи марки: Nescafé, Nespresso и Starbucks.
  • Продажбите на категорията на шоколадови изделия нарастват със среден едноцифрен темп, водени от KitKat и ключови местни марки.
  • Категорията за храни за домашни любимци постигна нисък едноцифрен ръст, водена от продължаваща инерция на научно обоснованите първокласни марки Purina ProPlan, Purina ONE и Friskies.
  • Категорията Nestlé Health Science отбелязва среден едноцифрен ръст, като отбеляза двуцифрен растеж през втората половина на годината.
  • Категорията „Вода“ отчита нисък едноцифрен ръст, със значителен ръст за S.Pellegrino и подкрепен от успешния старт на Maison Perrier.
  • Продажбите в категорията на детски храни нараснаха с нисък едноцифрен темп, подкрепени от продължаващото нарастване на популярността на NAN и Lactogen.
  • Категорията на млечните продукти бележи отрицателен ръст, тъй като спадът при сметаната за кафе и UHT млечни продукти компенсират растежа на достъпните млека и кулинарните решения за млечни продукти.
  • Категорията на кулинарните продукти отчита отрицателен ръст, воден от спада при замразените храни в Северна Америка, докато растежът за Maggi компенсира спада.

По канал органичният ръст на продажбите на дребно е 2.1%. Категорията на продукти за канал за незабавна консумация (Оut of Home) е 3.2%. Продажбите от електронна търговия са нараснали органично с 11.3%, достигайки 18.9% от общите продажби на Групата.

 

Общо за Групата

Зона

Северна Америка

Зона Европа

Зона Азия, 

Океания и 

Африка на 

юг 

от Сахара

Зона 

Латинска Америка

Зона Голям Китай

Nestlé Health Science

Nespresso

Други дейности

Продажби фин. 2024 г. (млн.шв.фр.)

91,354

25,336

18,910

16,793

11,933

4,973

6,739

6,378

292

Продажби фин. 2023 г. (млн.шв.фр.)

92,998

25,995

19,098

17,519

12,196

5,037

6,498

6,372

283

Реален вътрешен ръст (RIG)

1.5%

 0,4%

2,5%

2,8%

2,7%

-2,1%

0,7%

0,6%

1,3%

Ръст в цени 

1,5%

0,4%

2,5%

2,8%

2,7%

- 2,1%

0,7%

0,6%

1,3%

Органичен ръст 

2,2%

-0,5%

3,3%

3,4%

2,5%

2,1%

6,2%

2,2%

6,6%

Нетни сливания и придобивания 

-0,3%

-0,1%

- 1.9%

0,0%

0,4%

0,1%

0,2%

0,2%

0,0%

Международна търговия

-3,7%

-2,0% 

-2,5%

-7,5%

-4,9%

-3,5%

-2,8%

-2,4%

-2,7%

Отчетен ръст в продажбите

-1,8%

-2,5%

-1,0%

-4,1%

-2,2%

-1,3%

3,7%

0,1%

3,9%

Фин. 2024 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност

15,704

5,640

3,192

3,916

2,429

803

943

1,278

-13

Фин. 2023 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност

16,053

5,768

3,127

4,109

2,520

832

777

1,291

-12

Фин. 2024 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност

17,2%

22,3%

16,9%

23,3%

20,4%

16,1%

14,0%

20,0%

-4,3%

Фин. 2023 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност

17,3%

22,2%

16,4%

23,5%

20,7%

16,5%

12,0%

20,3%

-4,3%

Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност на годишна база

-10bps

+10bps

+50bps

-20bps

-30bps

-40bps

+200bps

-30bps

Плосък

 

Зона Европа

В зона Европа ръстът на продажбите е широкообхватен, с подобрени тенденции в пазарния дял в редица категории. Растежът е воден основно от ценообразуването, отразявайки инфлационната среда за кафе и шоколадови изделия и е подкрепен от положителен реален вътрешен ръст (RIG) в категория “Кафе” и продуктова категория “PetCare”. Ръстът е засегнат от временни спирания на продукти от асортимента през третото тримесечие на 2024 г., но се възстановява през последното тримесечие, воден от категория “Кафе” и шоколадови изделия. Маржът на оперативната печалба от основната търговска дейност (UTOP) се увеличава, като подобрената брутна печалба и оптимизацията на портфолиото помогнаха за финансирането на засилени практики за растеж.

Обобщение на представянето по сегменти

  • Органичният ръст е 3.3%, състоящ се от реалният вътрешен ръст (RIG), който е размер от 0.8% и 2.5% ценообразуване.
  • Общите отчетени продажби възлизат на 18.9 милиарда швейцарски франка като отчитат спад в размер от 1%. В това число влиза и отрицателното въздействие от -2.5% от валутни колебания и -1.9% от нетни продажби на активи.
  • Постигнати са печалби в пазарния дял при категория “Кафе” и категория “PetCare”, докато в шоколадови изделия и категория “Вода” има загуби.
  • Маржът на оперативната печалба от основната търговска дейност (UTOP) се увеличи с 50 базисни пункта до 16.9%, воден от значително подобрение на брутната печалба и подкрепен от оптимизацията на портфолиото.

Ключови двигатели на растежа на продажбите по продуктови категории

  1. Категория “Кафе” постигна растеж от среден едноцифрен темп, воден от разтворимите и готовите за пиене продукти Nescafé и продуктите на Starbucks.
  2. Продажбите на шоколадови изделия нарастват със среден едноцифрен нива на растеж, движени от KitKat и ключови местни марки.
  3. Категория “PetCare” постигна нисък едноцифрен темп, воден от Purina ONE, Gourmet и ProPlan.
  4. Nestlé Professional отбелязва среден едноцифрен растеж, воден от напитките.
  5. Категория “Вода” отчита нисък едноцифрен темп, повлиян от ограничения в доставките през втората половина на годината.
  6. Категория детски храни отчита отрицателен ръст, отразявайки спад в клиентските стокови наличности.
  7. Категория млечните продукти отчитат спад в продажбите, повлиян от въвеждането на данък върху продажбите в Пакистан, както и от предприетите действия за намаляване на клиентските стокови наличности и преструктуриране на портфолиото.

Nestlé Health Science

Nestlé Health Science постигна значително ускорение в растежа и маржа през 2024 г., като всички сегменти допринесоха за доброто представяне. Органичният ръст се възстанови през годината, достигайки двуцифрен темп през втората половина. Ключов фактор за подобрението беше отменянето на ограниченията в доставките на витамини, минерали и добавки в САЩ. Маржът на оперативната печалба от основната търговска дейност (UTOP) е значително положителен, воден от ефекта на растежа, подобрението в продуктовия микс и оптимизация на разходите.

Обобщение на представянето по сегменти

  • Органичният ръст е 6.2%, включително 5.5% реален вътрешен ръст (RIG) и 0.7% ценообразуване.
  • Отчетените продажби са увеличени с 3.7% до 6.7 милиарда швейцарски франка, като валутните флуктуации намалиха продажбите с -2.8%.
  • Пазарният дял се увеличава в категория Medical Nutrition и се стабилизира във витамини, минерали и добавки след спад през втората половина на 2023 г.
  • Маржът на оперативната печалба от основната търговска дейност (UTOP) се подобри с 200 базисни пункта до 14.0%, благодарение на растежа, подобрението в продуктовия микс и оптимизация на разходите.

Ключови двигатели на растежа на продажбите

  • По географски региони: Северна Америка постига среден едноцифрен ръст, а останалите региони като цяло отчитат положителен ръст.
  • Витамини, минерали и добавки постигат среден едноцифрен темп,с двуцифрен растеж през втората половина и подобрение на пазарните дялове.
  • Active Nutrition отбеляза среден едноцифрен ръст, подкрепен от силния импулс на Orgain, Vital Proteins и продукти за здравословно стареене.

Medical Nutrition постигна двуцифрен растеж, с продължаващо увеличаване на пазарния дял. Ръстът е движен от силните продажби на продукти за медицински грижи за възрастни, по-специално Peptamen, Resource и Vitaflo. Продажбите на стомашно-чревни продукти продължиха да нарастват с двуцифрен темп.

Nespresso

  • Nespresso постига значителен ръст, воден от реален вътрешен ръст (RIG), благодарение на разпространението на Vertuo, особено в САЩ и прогресивната оптимизация в каналите за незабавна консумация. През последното тримесечие се наблюдава най-високият тримесечен ръст за годината, подкрепен от силните сезонни кампании и въздействието посредством ценовите действия. Маржът на оперативната печалба от основната търговска дейност (UTOP) намалява, тъй като инвестициите за разширяването на Vertuo и структурните разходи се увеличават.
  • Обобщение на резултатите на сегмента
  • Органичният ръст е 2,2%, от които 1,6% ръст на растежа (RIG) и 0,6% ценообразуване.
  • Отчетените продажби се увеличават с 0,1% до 6,4 млрд. швейцарски франка, включително -2,4% влияние от движението на международната търговия.
  • Постигнахме увеличение на пазарния дял в САЩ, но загубихме известен дял в Европа.
  • Маржът на оперативната печалба от основната търговска дейност (UTOP) се понижава с 30bps до 20,0%, което се дължи на увеличените инвестиции в реклама и маркетинг, както и на по-високите структурни разходи.
  • Основни фактори за ръст на продажбите
  • По географски региони, продажбите в Северна Америка нарастват със среден едноцифрен темп, като продължават да оптимизират пазарния си дял. В Европа продажбите бележат почти еднакъв ръст.
  • Ръстът на Vertuo се дължи на продажбите във всички географски региони. Продажбите в каналите за незабавна консумация нарастват със среден едноцифрен темп, подкрепени от продължаващото внедряване на системата Momento.

Нестле България

„2024-а е поредна успешна година за Нестле в България. Година, в която отбелязахме своите първи три десетилетия устойчив и отговорен бизнес. Но и година, в която целият екип на компанията допринесе за реализиран органичен ръст от 7.9% - резултат от успешното изпълнение на стратегиите в деветте продуктови категории, с които оперираме на пазара. Водени от нашата мисия да допринасяме за развитието на хората и местните общности и да оставяме положителен отпечатък за тях, продължихме да надграждаме социалните си програми за популяризиране на балансираното хранене и физическата активност сред широката общественост и децата, да работим заедно с българските общини за възстановяване на опожарени горски масиви. Не на последно място - активното ни сътрудничество с над 10 публични и неправителствени организации - помогна да бъдем близо до социалните групи в нужда и те да получат над 30 тона храни и напитки“

Петър Стоилов
Петър Стоилов изпълнителен директор на Нестле България

Поредната успешна година за Нестле България е доказателство за устойчивия модел на компанията, който съчетава иновации, отговорен бизнес и социална ангажираност. Въпреки предизвикателствата, компанията продължава да инвестира в дългосрочни проекти, които не само укрепват позициите ѝ на пазара, но и допринасят за развитието на местните общности и опазването на околната среда. Успехът на Нестле България е резултат от стратегически подход, който обединява висококачествени продукти, ефективни партньорства и визия за по-добро бъдеще, доказвайки, че устойчивият растеж върви ръка за ръка с обществената отговорност.