Sort by
Sort by

Нестле Групата отчита стабилен органичен ръст от 7,2% през 2023 г.

Нестле България с 15,5% органичен ръст за 2023 г. - 4,2% по-висок този за 2022 г
Finance results 2023
Назад
  • Органичният растеж достигна 7,2%, с ценообразуване от 7,5% и реален вътрешен ръст (RIG) от -0,3%. Ръстът е широкообхватен в различни географски области и категории.
  • Общите отчетени продажби са 93,0 милиарда швейцарски франка, спад от 1,5% (финансова година 2022: 94,4 милиарда швейцарски франка). Международната търговия намалява продажбите със 7,8%. Нетните продажби имат отрицателно въздействие от 0,9%.
  • Маржът на оперативна печалба от основната търговска дейност (UTOP) е 17,3%, нараствайки с 20 базисни пункта на отчетена база и с 40 базисни пункта в постоянна валута. Маржът на оперативна печалба от търговската дейност (TOP) е 15,6%, увеличавайки се със 160 базисни пункта.
  • Основната печалба на акция се увеличи с 8,4% в постоянна валута и с 0,1% на отчетена база до 4,80 швейцарски франка. Печалбата на акция се е увеличила с 23,7% до 4,24 швейцарски франка на отчетена база, отразявайки главно еднократни позиции през предходната година.
  • Свободният паричен поток е 10,4 милиарда швейцарски франка, увеличение от 3,8 милиарда швейцарски франка след значително намаляване на оборотния капитал.
  • Бордът предлага дивидент от 3,00 швейцарски франка на акция, увеличение от 5 сантима, отбелязвайки 29 последователни години на растеж на дивидентите. През 2023 г. 12,8 милиарда швейцарски франка са върнати на акционерите чрез комбинация от дивиденти и обратно изкупуване на акции.
  • Прогноза за 2024 г.: очакваме органичен ръст на продажбите около 4% и умерено увеличение на маржа на оперативната печалба от основна търговска дейност. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи между 6% и 10%.
  • Средносрочните цели за 2025 г. са напълно потвърдени: среден едноцифрен органичен ръст на продажбите и марж на оперативната печалба от основна търговска дейност от 17,5% до 18,5% до 2025 г. Основната печалба на акция в постоянна валута ще се увеличи между 6% и 10%.

„Безпрецедентната инфлация през последните две години увеличи натиска върху много потребители и повлия на търсенето на храни и напитки. В този предизвикателен контекст ние постигнахме силен органичен ръст и солидно подобрение на маржа с помощта на усилен маркетинг и други стратегически инвестиции. Генерирането на свободен паричен поток се върна към исторически нива. Поглеждайки към 2024 г., ние даваме приоритет на растежа, воден от обема и микса, с увеличена подкрепа на марките, докато повишаваме стойността за потребителите чрез активни иновации и обновяване, премиумизация, достъпност и още по-полезни продуктови опции. Ще продължим да фокусираме разпределението на капитала върху нашите бързоразвиващи се марки, оценявани на милиарди, което ни позволява да осигурим надежден растеж, като същевременно затвърждаваме лоялността към марката. За да увеличим пазарния дял, нашите ключови приоритети са да зарадваме потребителите чрез диференцирани предложения и да се фокусираме върху превъзходното изпълнение. Уверени сме, че имаме правилната стратегия, портфолио и възможности, за да постигнем целите си за 2025 г."

Марк Шнайдер
Марк Шнайдер главен изпълнителен директор на Nestlé

Резултати на групата

 

 

Общо за Групата

Зона

Северна Америка

Зона Европа

Зона Азия, 

Океания и 

Африка на 

юг 

от Сахара

Зона 

Латинска Америка

Зона Голям Китай

Nestlé Health Science

Nespresso

Други дейности

Продажби фин. 2023 г. (млн.шв.фр.)

92 998

25 995

19 098

17 519

12 196

5 037

6 498

6 372

283

Продажби фин. 2022 г. (млн.шв.фр.)

94 424

26 328

19 128

18 484

11 819

5 351

6 602

6 448

264

Реален вътрешен ръст (RIG)

-0,3%

 -0,3%

-2,4%

0,3%

0,3%

2,5%

-3,2%

2,0%

11,5%

Ръст в цени 

7,5%

7,6%

10,6%

8,0%

8,9%

1,7%

4,8%

3,3%

1,7%

Органичен ръст 

7,2%

7,3%

8,2%

8,3%

9,2%

4,2%

1,6%

5,3%

13,2%

Нетни сливания и придобивания 

-0,9%

- 1,7%

-3,4%

- 0,1%

-0,2%

0,1%

3,1%

-0,5%

-0,0%

Международна търговия

-7,8%

-6,8%

- 4,9%

- 13,5%

- 5,8%

- 10,2%

- 6,2%

- 6,0%

-5,7%

Отчетен ръст в продажбите

- 1,5%

-1,3%

- 0,2%

- 5,2%

3,2%

- 5,9%

- 1,6%

- 1,2%

7,4%

Фин. 2023 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност

17,3%

22,2%

16,4%

23,5%

20,7%

16,5%

12,0%

20,3%

-4,3%

Фин. 2022 Марж на оперативна печалба от основна търговска дейност

17,1%

21,0%

16,4%

22,9%

21,2%

16,1%

13,6%

21,5%

-6,1%

Продажби на групата

Органичният ръст е 7,2%. Ценообразуването е 7,5%, отразявайки инфлацията на разходите през последните две години. Реалният вътрешен ръст (RIG) е -0,3%, повлиян от слабото потребителско търсене, ограниченията на капацитета и временно прекъсване на доставките на витамини, минерали и добавки през втората половина. Както се очакваше, реалният вътрешен ръст (RIG) стана положителен както през четвъртото тримесечие, така и през втората половина, подкрепен от ползите от оптимизирането на портфолиото, подобряването на нивата на обслужване на клиентите и повишената поддръжка на марката.

Ръстът е широкообхватен в повечето географски области и категории. На развитите пазари органичният ръст е 6,4%, воден от ценообразуването с отрицателен реален вътрешен ръст (RIG). В нововъзникващите пазари органичният ръст е 8,4%, движен от цените и положителния реален вътрешен ръст (RIG).

По продуктова категория Purina PetCare има най-голям принос за органичния ръст, със силно представяне във всички канали. Purina ONE, Purina Pro Plan и Friskies записаха двуцифрен ръст. Продажбите на Purina Pro Plan достигат почти 3 милиарда швейцарски франка. Кафето отбелязва висок едноцифрен ръст, с положително развитие на продажбите в различните марки, подкрепено от силно търсене в канали извън дома. Детските храни (Infant Nutrition) отчитат висок едноцифрен ръст, базиран на продължаващо силно представяне на премиум формули за кърмачета, включително продукти от олигозахариди от човешко мляко (HMOs), както и специални формули.

Млечните продукти отчетоха среден едноцифрен ръст, воден от обогатените млека, сметаната за кафе и продуктите за домашно печене. Шоколадовите изделия отбелязват висок едноцифрен ръст, подхранван от продължаващия двуцифрен ръст за KitKat . Готовите ястия и готварски продукти отчитат среден едноцифрен ръст, със силно търсене на Maggi в различни географски области и сегменти. Водите отчитат среден едноцифрен ръст, воден от S.Pellegrino и Acqua Panna. Nestlé Health Science отбеляза нисък едноцифрен ръст, тъй като продължаващата инерция за Medical Nutrition беше частично изместена от временни ограничения на доставките в продажбите на витамини, минерали и добавки.

По канали органичният ръст на продажбите на дребно остава стабилен на 6,5%. Продажбите от електронната търговия са нараснали с 13,4%, достигайки 17,1% от общите продажби на Групата. Органичният ръст на каналите извън дома е 15,9%.

Нетните продажби намаляват продажбите с 0,9%, до голяма степен свързани с продажбата на мажоритарен дял във Freshly, както и продажбата на марката Gerber Good Start за кърмачета през 2022 г. Въздействието върху продажбите от международна търговия е отрицателно със 7,8%, след значително и широкообхватно поскъпване на швейцарския франк. Общите отчетени продажби са намалели с 1,5% до 93,0 милиарда швейцарски франка.

Прогноза за 2024 г.: очакваме органичен ръст на продажбите около 4% и умерено увеличение на маржа на оперативната печалба от основна търговска дейност. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи между 6% и 10%.

Средносрочните цели за 2025 г. са напълно потвърдени: среден едноцифрен органичен ръст на продажбите и марж на оперативната печалба от основна търговска дейност от 17,5% до 18,5% до 2025 г. Основната печалба на акция в постоянна валута ще се увеличи между 6% и 10%.

Управление на портфолио

На 1 септември 2023 г. Nestlé и частната инвестиционна компания PAI Partners завършиха сделката за създаване на съвместно предприятие за бизнеса със замразени пици на Nestlé в Европа. Nestlé запазва неконтролиращ дял с равни права на глас заедно с PAI Partners, като остава инвестиран в този бизнес и участва в бъдещия растеж и създаване на стойност в категорията.

На 4 септември 2023 г. Nestlé продаде Palforzia, своя бизнес за лечение на алергии към фъстъци, на Stallergenes Greer, биофармацевтична компания, която е специализирана в диагностиката и лечението на алергии. Сделката беше затворена при подписването.
На 7 септември 2023 г. Nestlé обяви споразумение с Advent International за придобиване на мажоритарен дял в Grupo CRM, играч на премиум шоколад в Бразилия. Очаква се транзакцията да приключи през 2024 г., в зависимост от необходимите регулаторни одобрения.

Операции на Nestlé Waters

Следвайки план за трансформация във Франция, Nestlé преразглежда оперативните практики в своите операции с натурална минерална вода в няколко страни. Тъй като безопасността на храните е основна цел, практиките в някои от производствените обекти може да не са в съответствие с приложимата регулаторна рамка. Nestlé е отговорна към за ситуацията и в момента се ангажира със съответните власти, за да гарантира, че нейните оперативни практики са напълно съвместими. Компанията подчертава, че нейните водни продукти винаги са били и остават безопасни за пиене. В допълнение, уникалният минерален състав на нейните марки натурална минерална вода винаги е бил в съответствие с етикета.

Зона Европа

  • 8,2% органичен растеж: -2,4% реален вътрешен ръст (RIG); 10,6% ценообразуване.
  • Маржът на оперативната печалба от основна търговска дейност (UTOP) на Зоната остана непроменен на 16,4%.

 

Продажби 2023г

Продажби 2022г

Реален вътрешен ръст

Ценообразуване

Органичен ръст

UTOP2023

UTOP2022

Марж 2023

Марж 2022

Зона Европа

19,1 млрд. шв. Фр.

19,1 млрд. шв. фр.

- 2,4%

10,6%

8,2%

3,1 млрд. шв. фр.

3,1 млрд. шв. фр.

16,4%

16,4%

 

Органичният ръст е 8,2%, при ценообразуване от 10,6%. Реалният вътрешен ръст (RIG) е -2,4%, отразявайки еластичността на търсенето и ограниченията на капацитета. Международната търговия има негативно влияние върху продажбите с 4,9%. Нетните продажби намаляват продажбите с 3,4%. Отчетените продажби в Зона Европа намаляват с 0,2% до 19,1 милиарда швейцарски франка.

Растежът в Зона Европа е подкрепен от ценообразуването, силното развитие на продажбите за електронната търговия и продължаващата инерция за каналите извън дома. Зоната отбеляза печалби на пазарния дял в храните за домашни любимци и детските храни (Infant Nutrition).
По продуктова категория, ключовият фактор за растежа e Purina PetCare, движен от диференцирани предложения в първокласни марки Felix, Gourmet и Purina ONE. Кафето отбелязва среден едноцифрен ръст, воден от разтворимите и готовите за пиене продукти Nescafé. Шоколадовите изделия отчитат висок едноцифрен ръст, с продължаващо нарастване на пазарния дял за KitKat . Nestlé Professional отбелязва двуцифрен ръст, воден от напитките. Детските храни (Infant Nutrition)  отбелязва висок едноцифрен ръст, базиран на продължаващата инерция за премиум формула за кърмачета, особено NAN . Готварските ястия и продукти отчитат среден едноцифрен ръст със стабилно развитие на продажбите за Maggi и Thomy . Водите отбелязват нисък едноцифрен ръст, тъй като силният импулс за S.Pellegrino и Acqua Panna е компенсиран от въздействието на временните ограничения на капацитета за Perrier.

Маржът на оперативна печалба от основна търговска дейност на Зоната е непроменен спрямо предходната година. Значителната инфлация на разходите и по-високите разходи за реклама и маркетинг компенсират действията за ценообразуване и оптимизиране на портфолиото.

Бизнесът като сила за добро: Планът Net Zero е в действие

Nestlé постигна нетно намаляване от 13,5% на своите емисии на парникови газове (GHG) в сравнение с изходното си ниво от 2018 г., като същевременно продължава пътя си на растеж през същия период. Напредвайки към Net Zero, компанията премина пика на въглерод през 2019 г. и успешно отдели растежа си от емисиите. Nestlé е на път да постигне 20% намаляване на емисиите на парникови газове до 2025 г.
Компанията вече предоставя и прозрачност за редуцирането на определени газове. Например, тя е постигнала намаляване от 15,3% на метана спрямо базовото ниво от 2018 г. Това значително намаляване беше възможно благодарение на фокуса на Nestlé върху млечните продукти, като най-големият източник на емисии на метан.
Nestlé прави собствените си операции по-енергийно ефективни и увеличава използването на възобновяема електроенергия. Към края на 2023 г. 91,9% от електроенергията в нейните глобални производствени обекти е от възобновяеми източници. Целта е да достигнем 100%.
Освен това компанията продължава да намалява емисиите по веригата на стойността (обхват 3). Тя работи със своите доставчици и фермерите, от които се снабдява, за да им помогне да се справят с емисиите си и да преминат към регенеративно земеделие. В края на миналата година 15,2% от суровините на Nestlé са доставени от фермери, възприели подобни практики. Амбицията на компанията е да достигне 20% до 2025 г. Освен това е намалила използването на изкопаеми горива в области като опаковане и дистрибуция на продукти.
Повече подробности можете да намерите в Доклада за създаване на споделена стойност и устойчивост на Nestlé (pdf, 20Mb) , който беше публикуван днес.

Прогноза за 2024 г.: очакваме органичен ръст на продажбите около 4% и умерено увеличение на базовия марж на оперативната печалба от търговия. Основната печалба на акция в постоянна валута се очаква да се увеличи между 6% и 10%.

Средносрочните цели за 2025 г. са напълно потвърдени: среден едноцифрен органичен ръст на продажбите и основен марж на оперативната печалба от търговия от 17,5% до 18,5% до 2025 г. Основната печалба на акция в постоянна валута ще се увеличи между 6% и 10%.

Нестле България

„2023 г. беше година изпълнена с предизвикателства, с които се справихме с отдаденост и целеустременост. Горди сме, че благодарение на целия екип на компанията и нашите партньори успяхме да постигнем органичен ръст от 15,5%. Благодаря на екипа на Нестле България за постиженията и активната работа върху нашите социални, устойчиви и производствени практики, които също ни дават повод за гордост. Влизаме в 2024 г. с увереност, че ще надградим постигнатото до сега.“

Петър Стоилов
Петър Стоилов изпълнителен директор на Нестле България
Нестле България отчита органичен ръст от 15,5%, което отразява повишение с 4,2% спрямо ръста на Нестле България за 2022 г.  
Този процент показва, че въпреки предизвикателната 2023 г. Нестле България продължава стабилния си ръст, благодарение на целеустремена стратегия, която комбинира устойчиви производствени практики, социална ангажираност и лоялен и отдаден екип.