Над 6 500 възможности за работа и обучение в рамките на инициативата „Алианс за младежта“ в България


Към Новини25 Април 2018

 

Нестле България и компаниите членове на инициативата „Алианс за младежта“ в България осигуряват над 6 500 възможности за работа и обучение от 2014 г. насам. Нестле България поема ангажимент да продължи със стажантските програми, обучения и подготовка за работа до 2020 г. като предложи възможности за работа и учене на над 300 млади хора. Това обяви днес изпълнителният директор на Нестле България Емануел Артур по време на кръгла маса за представяне на резултатите от българското участие в инициативата. На събитието присъстваха Н.Пр. Денис Кнобел – Посланик на Конфедерация Швейцария у нас, Меглена Кунева – Министър на образованието и науката, Дончо Барбалов – заместник-кмет на Столична община, Стамен Янев – изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, Милена Георгиева – заместник-изпълнителен директор на Агенция по заетостта, представители на НБУ, УНСС, компаниите членове на „Алианс за младежта“в България, както и млади хора до 30-годишна възраст. Евродепутуатът Ева Паунова отправи специално видео-послание към членовете на Алианса и всички млади българи.
„В Нестле вярваме, че помагайки на младите хора, ние се грижим за бъдещето. Това е наша отговорност и аз бих искал да кажа едно голямо „благодаря“ на всички партньори за подкрепата и успешното сътрудничество. Днес, три години след като поехме ангажимент да работим съвместно за справяне с младежката безработица, сме щастливи да заявим, че изпълнихме успешно плановете си. Вярваме, че активните партньорства както от страна на бизнеса, така и от страна на институциите са решението. Ще продължаваме да работим усилено в тази посока“, – коментира Емануел Артур, изпълнителен директор на Нестле България. „Професионалното образование не е добре комуникирано у нас, а то трябва да стане престижно. Това е много важен елемент и за родителите, и за децата при избора на учебно заведение“, –сподели Министър Кунева.
За да спомогне за решаването на кризата с младежката безработица в Европа, Нестле пое ангажимент за създаването на 20 000 работни места за младежи на възраст под 30 години в Европа в периода 2014-2016 г. Като активен участник в инициативата, Нестле България се ангажира да наеме 330 млади хора в рамките на същия период (по 110 на година). Те ще имат възможност да работят на различни нива и в различни отдели на компанията – от производство и администрация до продажби, маркетинг, финанси, технологии, изследване и развитие.
Днес над 2 900 млади хора се възползват от стажантските програми на партньорите в Алианса. На 16 септември 2016 г. Нестле България АД, Фесто Производство ЕООД и ЧЕЗ България ЕАД, заедно с Алфалифт ООД, ЛЕМ България, Райхле и Де-Масари България Пръдакшън ЕООД откриха първата паралелка за дуално обучение по специалността „Електрообзавеждане на производството“ в Професионална гимназия по механоелектроника „Никола Вапцаров“ – като част от проект „Домино“, разработен по швейцарски модел. В рамките на проекта всяка от компаниите поема ангажимент да осигури на определен брой ученици възможност за стаж по време на обучението в училище.
Компаниите разработиха редица съвместни и индивидуални инициативи, които да предложат на младите хора професионален опит и стаж и по този начин да им помогнат да се реализират на пазара на труда. В контекста на трудната икономическа обстановка „Алианс за младежта“ се ангажира да работи съвместно със законодателния и образователния сектор, за да помогне на младите хора да развият уменията си в бизнеса и да намерят работа.

 

За младежката безработица в Европа

През последните години данните за безработицата сред младите хора в ЕС бележи бавен спад. В момента средното ниво на безработицата в ЕС възлиза на 18,8%, в сравнение с 23,9% от началото на 2013 г. Въпреки това, въпросът остава с огромна тежест върху европейските общества, особено в страните от Южна Европа, където на места процентът на младежката безработица достига до 50%. Според поведено в ЕС проучване 44% от младите хора в Европа заявяват, че липсата на опит е основна пречка при техните шансове за намиране на подходяща работа. Данните са предоставени от Nielsen – водеща международна компания в областта на пазарните проучвания, партньор на Алианса. Проучването е проведено в периода юли-септември 2016 г. в 17 европейски държави сред 2006 респонденти.
Около 34% от анкетираните са заявили, че не се чувстват подготвени при търсенето на работа, липсва им ясна насоченост от училище/ университет, не знаят какво е най-подходящо за тях, не се представят добре по време на интервюта или нямат добре оформено CВ. Други 35% посочват като пречка липсата на вакантни позиции на най-ниското ниво в компаниите. Младежите подчертават, че стажантската програма създава връзка между университетите и очакванията на бизнеса, помага им да приложат наученото в практиката и да придобият професионален опит. Всички тези фактори повишават самочувствието им на пазара на труда.

 

За „Алианс за младежта”

През 2014 г. „Алианс за младежта“, иницииран от Нестле, поема ангажимент да се разработят поредица от съвместни и индивидуални инициативи, за да се създадат възможности за младите хора за професионален опит и стаж. Компаниите мобилизират своите служители да бъдат активни в общността и да помогнат на младежите в подготовката им за работа чрез практически съвети и подготовка за интервю. Голяма част от глобалните партньори в „Алианс за младежта“ са активни членове на Европейския алианс за стажове към Европейската комисия. Те насърчават стажовете и обученията като активни посланици на професионалното обучение в цяла Европа.

Сред партньорите в цяла Европа са: компанията за човешки ресурси Adecco, застрахователната компания AXA, международният производител на храни Cargill, логистичните групи CHEP и DS Smith, световната енергийна компания ENGIE, консултантската фирма Ernst & Young, социалната мрежа Facebook, производителят на парфюми и аромати Firmenich, ИТ гигантът Google, търговската верига на дребно Metro Group, световният производител на храни и напитки Nestlé, групата за изследване на потребителските нагласи Nielsen, комуникационната компания Publicis Groupe, технологичната фирма Salesforce, химическата компания Solvay, платформата за обмен на информация Twitter и международната правна кантора White & Case. Към днешна дата над 200 фирми от цяла Европа са част от „Алианс за младежта“.