Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

5 основни принципа за балансирано детско хранене

Николета Тупита, Нутриционист Нестле Румъния

 

Балансираното хранене се формира в ранна детска възраст. Всеки родител иска да даде на детето си най-доброто – от образование до хранене, като по този начин му помага да изгради стабилна основа за щастлив и балансиран начин на живот. „Заляти“ от информация, родителите често са объркани и притеснени. Нашата препоръка към тях е да потърсят съвет от специалист, ако имат проблеми с храненето на детето си. А ето и няколко прости съвета, които ще ви помогнат в ежедневието. 

1. Балансирано хранене за цялото семейство

Колко вкусни са тези зеленчуци", просто ги консумирайте нормално, така ще има по-голям шанс децата да ги опитват. 

2. Включете децата в пазаруването и готвенето

Децата трябва да разберат от малки откъде идва храната ни и как се приготвя. Ангажирайте детето си във всички дейности, свързани с пазаруване, съхраняване и готвене. Така то ще познава разнообразието от храни, ще знае как да ги съхранява правилно и ще разбере кои са най-подходящите комбинации. Докато приготвяте вечерята заедно, опитайте се да разкажете на децата каква е ролята на гарнитурата, салатата или десерта в храненето. Всички тези действия ще им помогнат да формират добри навици. Храната трябва да бъде едно от най-големите удоволствия в живота, но то трябва да идва от самия ритуал, състоящ се в подготовката и приготвянето на храна, а не от вида и количеството й.

3. Не е задължително да изяждате всичко в чинията

Повечето деца възприемат усещането за глад и ситост много по-правилно, отколкото ние възрастните. Много от нас са "деформирали" тези физиологични усещания в следствие на драстични диети, хранене в прекомерни количества или натрупване на стрес. Отговорност на родителите е да поставят в чинията на децата качествена храна, а децата да хапват според усещането си за ситост. В наши дни „изяждането на всичко в чинията“, е предпоставка за затлъстяване. Ако се наблюдава отклонение от нормалното тегло (над или под), се налага консултация със специалист, който да определи с по-голяма точност количеството храна, подходящо за всяко хранене, в зависимост от възрастта на детето и теглото, което трябва да го достигне.

4. Сладкишите имат своето място в ежедневното меню

Всяко дете обича по-сладки или по-солени храни, или всички от изброените. 80% от дневните нужди трябва да се покриват от питателни храни (пълнозърнести храни, плодове, зеленчуци, млечни продукти, месо, риба, ядки, семена). 

5. Режим на хранене

Децата трябва да спазват стриктно режима на хранене. По отношение на възрастните диетолозите не са единодушни дали се препоръчват три хранения и две междинни или само три основни хранения на ден. При децата препоръките са по-конкретни – децата се нуждаят от по-чести хранения в по-малки количества. Три основни хранения, от които поне две, консумирани вкъщи (закуска и вечеря), плюс 2-3 междинни закуски са идеални за малчуганите. Защо? Защото в детска възраст растежът изисква много енергия, а стомахът на децата е все още малък. Единственият вариант за покриване на енергийните нужди е честото хранене, но в малки количества. Голяма грешка обаче е да "изолираме" децата и да ги поставим в режим на хранене, различен от този на останалата част от семейството. Имайте предвид, че храненето вкъщи със семейството е винаги по-приятно, независимо от менюто, отколкото най-питателната храна, консумирана самостоятелно. Този принцип се прилага еднакво при деца и възрастни и е в основата на пълноценното хранене.