MAGGI® бульоните на кубчета навършиха 100 години

Към НовиниСофия, България,5 Август 2008

През ХХ век в Щвейцария избухва “революция”. Но тук не става въпрос само за Индустриалната революция, която по това време е в разгара си и напълно променя облика на земеделието и промишлеността. Промени настъпват и в хранителните навици на хората, което води до появата на най-значимите хранителни продукти - изобретението на вилицата и MAGGI® бульоните на кубчета.

В действителност, именно Индустриалната Революция е тази, която вдъхновява този нов продукт – бульоните на кубчета.

По традиция, мъжете са тези, които изкарват хляба и ходят на работа, докато жените пазаруват и приготвят ястията, но в началото на ХVIII и средата на ХIХ век все повече жени започват да работят (основната причина била поради необходимост, а не личен избор). В Швейцария, камбаните за тревога започнали да бият в правителствените служби, когато известният физик и инспектор във фабриката Фридолин Шулер изследва хигиената и хранителния режим на работниците и докладва, че те страдат от сериозно недохранване. С толкова много жени, работещи на пълен работен ден, храната на мъжете в семейството започва да намалява.

Д-р Шулер препоръчвал по-висок прием на бобови растения и успял да си осигури подкрепата на своя приятел – енергичния и предприемчив мелничар - Юлиус Маги. Роден в Швейцария на 19.10.1846, син на мелничар, Маги много бързо осъзнал, че не е необходима само питателна и балансирана храна, но тя трябва да е достъпна за всички и лесна за приготвяне. Работещите жени вече не разполагали с много време за пазаруване и готвене.

Трудейки се и през нощта във фабриката си в Кемптхал, Швейцария, Маги пече, смила и смесва зеленчуци, за да получи брашно от бобови растения (боб, грах и леща) и зеленчукова супа във вид на гранули. Неуморен работохолик, той продължавал с експеримента си, като убедил да му съдействат и професори по химия, които да правят опити с различни температури и температурни режими на сушене, докато Маги не се задоволи с крайния резултат -получаването на супи и брашно, които изискват малко време и са лесни за приготвяне. Тези продукти били обогатени с витамини и протеини, лесно смилаеми и много хранителни.

През 1886 г., Маги използва вегетариански аромат като подправка за бобовите супи и като алтернатива произвежда месен бульон, продаван под формата на капсула. По това време той произвел и месен бульон под формата на гранули, който бил продаван за първи път през 1906г.

Но две години по-късно, през 1908 г., Маги преработва месния бульон в концентрат, за да създаде известния на всички ни днес MAGGI® бульон на кубчета. Безспорен е фактът, че отличителната форма и лесното приложение (1 кубче в 1 литър вода) допринасят за успеха на MAGGI® и до ден днешен, а продуктите под тази марка се продават, както в бутилки, така и в други опаковки. Формата, която се оказва различна от всичко останало, се превръща в мигновен успех. Тя е позната като „Втората революция на MAGGI®”, а първата е MAGGI Arôme течността.

 

В следващите години, кубчето приема името le bouillon KUB в някои европейски държави.

 

Продуктите на MAGGI® са иновативни и революционни сами по себе си. Във време, когато хранителната информация на опаковката не била законово изискване, продуктите на MAGGI® съдържали подробна информация за съдържанието и хранителната им стойност, заедно с инструкции за готвене. Бульонът под формата на кубчета бил класически пример за добавяне на хранителни вещества, които обогатяват храната, много години преди да се превърнат в популярна и противоречива тема в наши дни.

След смъртта на Юлиус Маги през 1912г., групата на MAGGI® се превръща в холдингова компания и по-късно е преименувана в MAGGI® Alimentana AG - компанията, която NESTLÉ придобива през 1947 г. Днес NESTLÉ Alimentana AG продава MAGGI® бульон на кубчета във всички държави, в които NESTLÉ присъства. Най-големият пазар за MAGGI® бульоните на кубчета е централно-западния африкански регион, където приблизително 65 млн. кубчета се продават всеки ден. Най-популярният вкус по света е пилешкият, за разлика от Африка, където най-продаваният вкус на кубчетата е подобен на ферментирали бобови зърна.